söndag 3 september 2017

Äntligen byggväder!

Tur man har en hobby där man kan glädjas åt lite sämre väder. Ikväll har jag äntligen kommit igång på allvar med byggandet igen. Efter en massa tråkigt slipande och spacklande på Safiren är det dags att ta tag i lite roligare moment. Här kommer några bilder från kvällens session och ett par från interiören jag gjorde innan sommaren.

Bältena till stolarna fick jag måla om. Här syns även skyddskuddarna och lite hembyggda detaljer som ska sitta bakpå de främre sätena.

Instrumentpanelen. Jag var lite sugen på att byta ut roderpedalerna eftersom de är lite grova, men de kommer ju knappt synas så det fick vara.

Första pillet för kvällen blev bottenplattorna till positionsljusen som jag filade till av lite plasticard.

Modellens positionsljus var helgjutna så de slipade jag bort och här är bottenplattorna på plats. Glasdelen blir en senare fråga
Avgasrören borrades upp i fem steg. Verktygen poserar här stolt framför resultatet. 


Nästa detalj blev strålkastarna på vingarna. Här kunde jag välja på en klarglasdel i modellen eller en rund bricka på etsarket. Ingen såg särskilt tilltalande ut så jag tog ett eget initiativ. En bit gjutstam rundades till... 

En lagom skålform gjordes för reflektorn innan toppen kapades till lagom längd.




Här är lyktorna på plats. Fortsättning följer efter målning.
Undertill kom avgasrören och lite andra detaljer på plats. Som vanligt är det bra att ta närbilder så man ser skavankerna. Här måste jag fylla glappet där rören går ut.

2 kommentarer:

  1. Härligt att du är på G igen, tycker fadern.L.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan ju inte vandra runt i skogen hela tiden. :-)

      Radera