fredag 10 juli 2015

Svensk sommar = Byggväder

Efter en tripp till medelhavet har jag grottat in mig i bygghörnan nu när det är ruskväder. Det har hänt en hel del så här kommer ett helt batteri med bilder.

Lite slitet ska det vara som vanligt. Jag har lagt lite Alclad aluminium på valda ytor och på det en dusch med hårspray.

Sen kommer monsterjobbet med preshading. Så här noga har jag aldrig varit. Två timmar tog det *pust*.

Undertill har HH-N en svartvit märkning. Det är inte de "invasionsränder" man brukar se på flygplan från op. Overlord.

Normalt målar jag hela ovansidan i den ljusare tonen av kamouflaget men här har jag bara målat det nödvändigaste för att spara preshadingen till det gröna.

Så var det klart. Jag fick komplettera lite med grått eftersom Maskolen jag använde mjukade upp hårsprayen på ett par ställen. Nästa gång får jag tejpa ytorna mellan häftmassekorvarna om jag har hårspray under. 

Efter en del funderande på om jag skulle använda dekalerna eller göra masker och måla. H, N och cirklar är ju ganska enkelt att skära till. Det blir lite mer jobb med målning, men så blir ju resultatet mycket bättre och bara allt arbete med att få ner dekalen runt de två utstickande delarna mitt i HH på denna bild hade varit nästan hopplöst.

Så här blev det.

Och så till rundlarna. Först vitt som bas.

Sedan rött som täcks över för att sedan få mer vitt och sedan blått. Rundlarna på flygkroppen är ännu meckigare men det går om man tänker till i vilken ordning man maskerar.

Så här fin blev den efter ett marathonpass i går natt. Nu blir det att gå på med lite vatten och försiktigt få fram lite färgsläpp. Mycket svårt att göra det måttligt tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar