lördag 4 april 2015

Påskhelg = byggtid

Ska jag ha min svarta 109:a med till Stockholm om några veckor måste jag allt lägga på en rem. I söndags fick jag målningsmasker av byggkompisen Anders som hade vänligheten att skära till dom åt mig. Att få fram underlaget var inga problem eftersom jag jobbar i såna program dagligen. In med dekalarket i scannern bara och sen går man loss i Illustrator. Enklast är att bygga upp formerna för hand tycker jag, men det kräver lite vana.

Så till själva målningen:

Primad och klar för äventyr i sprutboxen. Vi börjar med Nato Black

Efter en stund ser den ut så här. Nästa runda blir med svart.

Efter ett lackskikt lägger vi maskerna på plats. Den smala tejpen är givetvis för att få med hela masken.

Sen blir det en massa täckmaskning. Jag tar inga risker. Notera dock glipan mellan bakre korset och G. Där glömde jag och fick sedan eftermåla. Lite onödigt kan jag ju tycka.

Först vitt till det som ska vara det och även som bas för det röda.

Sedan täcker vi över alla "balkenkreuz" och målar det röda.

Och här kommer det delikata i hela målningen. Den tunna outline som ska vara runt individbokstaven. En inte och en yttre mask har monterats på plats. Här är det precision och lupp som gäller.

Som synes blev det bra. Här har alla beteckningar fått en svag svart dusch för att dämpa kontrasten och skapa lite ojämnhet i färgen. Sedan är den blanklackad med oceanlack inför de få dekaler som ska på plats.

Sist men inte minst kommer ett tips på hur man kan rigga sin modell inför dekalmontering på sidorna. Det problemet känner nog alla igen. En box från Ö & B för typ 6 kr och några disksvampar. Dela en svamp på längden och lägg ytterst, olika högt utmed boxkanten, för att kunna styra vinkeln. Hur enkelt som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar