måndag 6 april 2015

Ett annorlunda påskägg

Vad kan vara mer passande att pyssla med under påsken än att tillverka ett ägg. Nja, inte riktigt ett helt, men en ägghalva i alla fall. En av de centrala delarna på en nachtjäger är ju Peil-utrustningen.
Hur jag ska göra den har jag funderat på sedan jag började det här bygget förra sommaren. Med i byggsatsen finns en liten helgjuten kåpa med ett par ränder ingraverade. Inte så skojig. Jag tar ju sällan den enkla vägen (för då lär man sig inte lika mycket) så här är mitt pyssel i bilder:

Efter några misslyckade försök att dra uppvärmd plast över en slipad mall, bestämde jag mig för att använda den medskickade kåpan som mall. På tredje försöket fick jag en bra form. 

Jag bestämde mig för att måla hjälpantennen som sitter i kåpan. Tunna remsor maskeringstejp går det åt.

Och så lite maskol.

På med färg och så ska det till en remsa på tvären också.

Själva järnkärnan gjorde jag av kopparstav med lite metalltejp rullad kring. Basen är plasticard.

Här med kåpan på.

Och här kommer den att sitta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar