fredag 11 juli 2014

Växthuseffekt?

Två kvällar gick åt till att maskera alla fyrkantiga, trekantiga och runda rutor på alla huvar och kupoler. Tungt jobb, men fullt medveten om hur resultatet av maskningen påverkar helheten på ett bombplansbygge bet jag ihop och maskade på. Ett par dokumentärer om första världskriget passade jag på att beta av under tiden.

Det finns många metoder att maska huvar och denna är väl dem mest tidsödande...

... men eftersom den ger ett bra resultat så får det ta tid. Här har jag penslat Maskol mellan tejpbitarna och sedan blir första lagret klarlack för att försegla eventuella glipor.

Sedan börjar jag med innerfärgen som är svart i detta fall. Några av delarna får lite vitt först och sedan samma brun/grön som kamouflaget på ovansidan.

Mellan varven har kärran fått en wash med svart och grå oljefärg som lämnar en ljusare ton i panellinjerna på undersidan...

...och en mörkare accent på ovansidan. Här kommer jag nog att ge den en lite mörkare wash senare. Jag har även tonat lite avgassmuts bakom motorerna. Här kan man nog ta i ordentligt av referensbilder att döma. Jag ska komplettera med en annan metod också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar