onsdag 5 februari 2014

Ett myller av masker

Så har det knepigaste med det här projektet kommit. Jag har ju ett fint dekalark med flera tänkbara varianter av Z Hub som har en noseart som bara funnits på svartvita bilder och kan ha varit vit eller gul. Men så har ett färgfoto dykt upp efter dekalarkets tryck där den tydligt är vit, men med en röd outline. Här finns en fin samling av bilder på Z Hub med färgbilden i slutet.

Jag har då flera olika alternativ, men bestämmer mig för att scanna dekalen och göra maskmallar i Adobe Illustrator för att sedan kavla upp ärmarna och skära dom i maskeringstejp för hand.
Resultatet lär bli knackigare än en dekal, men påverkbart genom hela arbetet. Dessutom har målad dekor tendensen att se mer äkta ut. Vi får väl se.

Först en vit mask som även täcker det som ska bli rött.
Sedan en mask för lite svarta detaljer.
Nästa mask är för att täcka det som ska fortsätta vara vitt.

Sist kommer röd färg i glappet däremellan.

Så här blev det.

Sist men inte minst lite rättning med pensel, lupp och väldigt tunn Vallejofärg. Ett lager klarlack lade jag emellan så jag kunde skrapa bort Vallejon vid behov. Här är även dekalerna på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar