onsdag 21 augusti 2013

Dekaler och avgaser

Dekaler blev det inte mycket av denna gång. Några siffror och stenciler bara.
Passade på att göra avgassot också. Jag tittade runt på lite bilder och försökte bilda mig en uppfattning om hur en Tojo blir smutsig. Sen provade jag ett nytt grepp. På många bilder av flygplan med mycket sot är inte beläggningen så homogen som det blir när man bara blåser med spruta. Det brukade bli bättre med oljefärg som jag använde förr. Men det har andra nackdelar. Dagens test blev alltså att blåsa en gång med sprutan och sedan slipa lite och gnugga bort för sotet nöts ju också när man klampar runt vid motorn eller lägger över palmgrenar som kamouflage. Sen blev det ett lager med färskare sot. Rätt eller fel? Så tänker jag i alla fall.

Mönstret på fenan gjordes igår och dagens uppsättning av dekaler är sparsammare än vanligt.

Gammal ingrodd sot. Jag använder svart och lite brun Tamiya med mycket förtunning och högt tryck i sprutan.

Och så lite mer sot på. Det blir nog lite kimrök på som sista steg efter washen.



4 kommentarer:

  1. Det är till att ha kommit upp i varv:-)
    Pappa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag vill ju bygga något annat snart, så det gäller att ligga i.

      /Daniel

      Radera
  2. Tycker dina avgaser blev jätte bra!
    Hela bygget ser mycket lovande ut. Du har säkert svarat på det innan men kommer den till C4?
    Skulle vara kul att se dina alster i verkligheten.
    //Rickard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det är roligt att experimentera med vädring och särskilt när det blir bra. Jag räknar med att åka till C4 om inget oförutsett kommer emellan.


      /Daniel

      Radera