söndag 28 juli 2013

Slut på semestern, dags att bygga på allvar igen.

Eftersom det blev en semestertur med familjen, så fick bygget ligga nere ett tag. Trodde nog att det skulle bli mera byggt när tiden äntligen fanns, men behovet av en lugn stund blev mindre när man kommit ner i varv på semestern. Men idag har det regnat och varit fint byggväder, så varför inte försöka komma igång med Tojo igen. Klaffarna behövde göras klart så jag kan komma vidare.

I brist på bra stansverktyg tog jag till borren istället. Först ett nålstick för varje hål i den 0,3 mm tjocka styrenbiten.

Sedan borrade jag med större borr i några steg och limmade lite tunnare styren bakom. Styrspår för klaffarna togs också upp.

Dags att limma underdelen av vingarna. Efter ett bra tips på IPMS Stockholms forum limmade jag ovansidan av vingarna i kroppen först. Smart vid de flesta byggen och särskilt i detta fall när en sån här konstruktion ska göras. 

Nu är äntligen klaffarna klara. Den undre på bilden visar hur de ska monteras och den övre hur ovansidan ser ut.
Dessförinnan har jag gjort nitar på kroppen och motorkåpan. Här nitar jag efter tejp istället. Funkar bättre på långa böjda ytor.

Så här blev det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar