lördag 11 augusti 2012

På upploppet

Nu börjar finalen närma sig. Undrar vad som blir klart först, OS eller min T33:a? Dekalerna funkade rätt bra att sätta, men de var hopplösa att få ner i skarvarna och flera sitter löst på vissa ställen. En bit av en rundel bak lossnade, men som tur var kunde jag få dit den igen med lite klarlack som lim. Helhetsintrycket räddas dock lite av tekniken jag använde efter för att få metallen att se lite mer vädrad ut. Här går det inte att tillämpa samma tekniker som på målade plan. Jag provade att göra som i en artikel jag läst, att använda metallpigment i slutskedet. Det innebär att jag lägger på, i detta fall, Dark Steel från AK, mitt på panelerna och sedan polerar. Då får man en snygg patina som ger mer djup och lite mer speglad yta. Vet inte hur realistiskt det är, men det ser trovärdigt ut tycker jag. Kan passa till de högblanka plan som annars är nästan omöjliga att simulera på en målad modell. En annan fördel är att man kan täcka den transparenta dekalfilmen mellan bokstäverna på USAF och TR-722.

Nu är det slutmontering och lite oljestänk på gång och sedan är det bara huven kvar. Den har jag inte ens börjat med.


Landningsställen väntar på montage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar