måndag 9 juli 2012

Min första Academy

Det blev ett litet uppehåll under veckan, men nu är det dags igen. Jag har funderat en del på hur noggrann jag ska vara med T33:an jag ska bygga. Det är inte någon kanonmodell vad gäller detaljer så det blir nog mycket jobb att detaljera, samtidigt som det inte finns mycket att förlora. Jag beslutade mig för att börja med cockpit och om det blir bra så ökar jag detaljeringen på hela modellen. Jag köper inget extra utan det får bli "hemmadetaljering" á la Cajsa Warg. Efter mycket letande har jag lokaliserat en liten hobbyborrmaskin som kommit bort i garaget. Den kommer väl till pass.

Tror det blir märkningen på Boxarten som jag gör. Vi får se.

Bortsett från instrumenteringen är delarna väldigt simpla. Nästan som de vore i 1:72.

Första steget var att slipa ur bakdelen av katapultstolen så sidobalkarna blir tydliga. Delarna var massiva baktill med stora utskutningsmärken innan min behandling.

Min kära gamla hobbyborr som åter ser dagens ljus. Driven av en gammal Roco-transformator.



3 kommentarer:

  1. Academy har sina ups-and downs, mycket av det de gjort i 1/72 är väldigt fint! Dekalerna kan vara rätt motsträviga också, prova gärna innan du målat in dig i ett hörn med märkningsalternativen!

    SvaraRadera
  2. Det ska jag tänka på. Jag tänkte inte använda dekalerna till de röda tankarna på vingarna så de kan få funka som test. Det finns två märkningar som funkar med nästan samma målning. Vad har du för erfarenhet av dekalvätskor förresten? Jag kör med vatten och ättiksprit men har funderat på färdiga vätskor, även om jag hört att en del är ungefär just ättiksprit och vatten.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker sällan det är lönt att slabba med "hemmakemi" utan kör färdigt från flaska: Microscales Set och Sol är vad jag använder. Skaffade även "dekalvätskornas dynamit": Gunzes "Mr Mark Softener". Den skrynklade ihop dekalen till en liten geggig hög och åt sig därefter igenom ett lager Tamiya-lack och flera lager Gunze-färg ner till plasten. Givetvis så är jag ingen mes och provar på någon skrotmodell heller... Lyckligtvis så slabbade jag bara på lösningen på ett ställe först :-)

    Hälsningar

    Magnus

    SvaraRadera