fredag 15 april 2011

SAAB B17

Så var det dags för det första bygget med min nya färgspruta. Köpte en B17 i 1:72 på Flygvapenmuseum på Malmen utanför Linköping. Tillverkaren Marivox verkar vara svenskt men byggsatsen är tillverkad i Polen. Köpte även en F22 för senare bruk. Hastade igenom cockpit och en komlpicerad maskering av den stora huven (många småglas där), för att få prova sprutan. Jag lyckades ganska bra tycker jag.
Först provade jag lite preshading. För den oinvigde är det att lägga mörka skuggor på panellinjer och andra strategiska detaljer. På så sätt får man en mörkare ton som lyder igenom färgen man lägger efter. Det blir en snygg effekt. Tyvärr täckte jag hela effekten med huvudfärgen och fick skapa lite effekt med motsatt teknik efteråt. D.v.s. att med en något ljusare ton spraya på mitten av paneler och liknande.

Här är orginalet med den märkning jag valde. Tur att man ser propellern för det fanns flera varianter att välja på i byggsatsen. Det fanns på F7 i Såtenäs.

Inte mycket till detaljer i cockpit. Bälten av maskeringstejp och en ryggdyna till piloten av toapapper :-) Plastbyggsatsen från Marivox är ganska grov.


Utan att vara någon expert har jag gjort lite detaljering utifrån lite bilder jag tog på den B17 som står på Flygvapenmuseum på Malmen. Bl.a. nitraden mellan de olika metallpartierna på motorkåpan (eller vad den nu heter). Gjorde dom med oljefärg så jag kunde justera.

Den blev inte så pjåkig ändå. Mycket fönster som sagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar