lördag 2 juli 2011

En udda fågel

Kunde inte låta bli att köpa en liten Roden från ww1. Den lilla asken såldes med ett separat dekalark med svensak krontecken. Det visade sig finnas en intressant historia bakom denna individ.

Efter lite letande kom jag fram till att detta var en kärra som självaste Herman Göring sålde till Sverige efter första världskriget. Det var i april 1920. Han flög den hit och tog tåget hem. Det var en Fokker DVII som placerades på Flygkompaniet på Malmen. Den målades om och fick nummer 937. Den användes för tester och träning och satte svenskt höjdrekord på 6900 meter med Lt. van Segebaden som pilot i juni samma år. I november togs den ur bruk efter 21 timmar och 25 minuter i luften. Källa

Det blir ett roligt projekt att ta tag i. Skönt att Fokkern inte har lika mycket riggning som mina tidigare ww1 byggen. Här hade tyskarna börjat använda metallstomme så den var stadig ändå. Några trådar blir det dock mellan hjulen och till rodret bak. Eftersom denna individ har en historia på Malmen som jag inte bor så långt från så ska jag lägga lite extra krut på att göra den här modellen bra.

Så här såg den ut vid Görings leverans...

...och så här efter målning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar