fredag 1 juli 2011

En spanare högt i det blå.

Detta är en sen variant av klassiska Spitfire -en PrXIX som tjänstgjorde i Malaysia 1954. Den är bara beväpnad med tre kameror som syns på vänster sida bakom hytten och undertill. Den har samma målning som den sista Spitfiren som var i aktiv tjänst. Kanske var detta den näst sista. Denna Airfixmodell är av något modernare snitt och har även ett svenskt målningsalternativ från F11, men dekalerna var så uselt återgivna så jag lät bli den. Två experiment tänkte jag göra med denna. Först att måla efter preshadingen på ett nytt sätt -måla mitten på alla ytor kraftigare först och sedan lite lättare över hela ytan. Detta för att behålla preshadingen bättre. Sedan tänkte jag prova att "buffa" modellen som sista steg. Det betyder att man inte lägger ett matt lacklager som sista steg utan tar en trasa och duttar på mattlacken för att få en mer ojämn mattning.
Det var en okej teknik men inte så övertygande att jag fortsätter tror jag. Här kommer bilderna:



Vilka former!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar