torsdag 21 juli 2011

Dags att gå upp en skala

Nu när jag har tränat mig lite på att bygga, tänkte jag att jag skulle ta steget upp till 1:48. De lite större modellerna ger mer möjligheter att detaljera och dessutom finns det massor av lull-lull att köpa till nuförtiden. Men sakta i backarna nu. Jag börjar lite försiktigt med en "weekend edition" från tjeckiska Eduard. De har ett urval av flygplansmodeller som de har släppt olika versioner av. Enklaste utgåvan är då "weekend edition" och i andra änden av skalan finns "Royal Class" med en massa extra godis och ett helt annat pris.
Valet föll på en FockeWulf Fw 190A-8 och det enda märkningsalternativet var ett plan som flögs av Alfred Bindseil våren 1944. Han fick ihop fem segrar varav en i april där han sänkte en Mustang genom att förstöra dess fena med sin egen propeller. Trots skadorna på hans egen maskin lyckades han ändå landa i sin egen bas. Sämre gick det senare i juni då han aldrig kom hem efter en strid med Spitfires över Frankrike.

Trots att det inte finns någre fotoetsade delar med fasnade jag i detaljeringsträsket direkt. Jag hittade en bra bild på motorns baksida som kommer att kunna anas om jag bygger med öppen huv upptill. Hittar man en bra referensbild måste man väl detaljera motorn... eller? Här kommer några bilder från motorbygget. Lite metalltrådar och en gammal kikare till en 1:35 gubbe fick bli byggmaterial.

Burken är 3,2 cm i diameter.

Så här blev baksidan. Inte riktigt lika mycket plock som på en riktig motor som den nedan. Men hyfsat korrekt i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar